Microsoft geeft toe dat er problemen zijn met de recentste update voor Windows 10. Voor specifieke toestellen wordt de update geblokkeerd in een poging de ergste bugs af te houden. Voor andere problemen zoals de startmenu-bug is er nog geen oplossing.
De saga rond de Microsoft-updates krijgt een nieuwe episode. Nadat Microsoft een initieel probleem met cpu-gebruik van het SearchUI-proces verhielp met een nieuwe update, veroorzaakte die op zijn beurt nieuwe problemen bij verschillende gebruikers.
Microsoft heeft de problemen nu geïdentificeerd en heeft een ‘compatibility hold’ op de update geplaatst voor de belangrijkste categorie van getroffen toestellen. Wie KB4515384 automatisch krijgt aangeboden, kan de installatie in principe laten doorgaan (al bestaat er nog steeds een kleine kans op bugs). Manueel de update forceren raadt Microsoft in deze fase af.
Geluid en startmenu
De recentste update, die onder andere een aantal beveiligingsverbeteringen met zich meebrengt, zorgt voor een handvol bugs bij verschillende gebruikers. Drie problemen springen het meest in het oog. Verschillende Windows 10-gebruikers klagen over problemen met geluidsweergave van applicaties die reeds geïnstalleerd zijn voor de update. Dat euvel is te verhelpen via een workaround waarbij de deïnstallatie van de update niet strikt noodzakelijk is.
Andere gebruikers klagen over een bug in het startmenu en de zoekfunctie. Beiden zouden plots niet meer functioneren. Over dat probleem blijft het relatief stil. De beste optie lijkt momenteel om de update te verwijderen indien je getroffen wordt door de bug. Microsoft zelf geeft aan het probleem te onderzoeken maar een duidelijke oorzaak is nog niet gekend.
Probleem met netwerkkaart
Het vervelendste defect zorgt ervoor dat een Windows 10-toestel netwerkconnectiviteit verliest. De netwerkkaart wordt na de update niet meer correct herkend, en herinstallatie van de hardware brengt geen soelaas. Microsoft heeft intussen ontdekt dat het probleem toestellen treft de Japanse fabrikant NEC. De combinatie van een NEC-systeem met Intel Centrino 6205/6235 en Broadcom 802.11ac netwerkkaarten triggert het probleem. Omdat Microsoft hier weet welke hardware aan de basis ligt, heeft het de uitrol van de update voor getroffen systemen geblokkeerd. Microsoft werkt samen met NEC aan een oplossing.
Voor vragen of problemen, vraag om advies bij ImakeIT. Bel het services nummer 0630985409